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センチメンタルな旅・冬の旅  荒木経惟 新潮社 1991年

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「恋が愛になり、愛が怒りになる。怒りが憎しみになり、憎しみが諦めになる、そして、諦めが許しになる」
これは、あるテレビ番組でアナウンサーの方が語っていた言葉です。男女の関係を考える上で、とても参考になると思い、番組の最中にメモしたのですが、荒木経惟さんの『センチメンタルな旅・冬の旅』を開くと、この言葉が思い浮かんできます。

『センチメンタルな旅・冬の旅』は、荒木経惟・陽子夫妻の愛の記録写真です。

ページを開けば、私たちの気持ちをそらすことなく、最後まで運んでいってくれる写真集です。気持ちがそれないのは、やはり、荒木の妻としての陽子さんの生き方に感心するからではないでしょうか。自らの情事をさらけだし、旦那が外でセックスすることを許し、またそれを写真で公開することを許す。

陽子さんとは、どんな人だったのでしょうか。お会いしたことがある方にきくと「クールな人」だったといいます。先のアナウンサーの言葉に従うなら、荒木の全てを許し、受け入れて生きる人、すなわち荒木への愛の人に他ならないことになります。決して束の間の愛ではなかったのです。陽子さんは荒木に対して、いつか、このような心の変遷を辿っていたのかもしれません。

私たちが荒木経惟ほど人に許されていないとすれば、それは、その人への愛を忘れた証左(しょうさ)なのでしょうか。
陽子さんが「もって1ヶ月だろう」と診断された時、荒木が流した幾千のも涙が想像されます。

愛のあり方を考えさせられる一冊です。

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PHOTOGRAPHY BY KAZUO MINATO

  • No.004
  • Senchimentaru na tabi / Fuyu no tabi
    Nobuyoshi Araki SHINCHOSHA publishing 1991
  • MONDAY, 20st May, 2013 by Yoshiyuki Morioka

“Love turns into affection, affection turns into anger, anger turns into hate, hate turns into resignation, resignation turns into forgiveness”

These are words spoken by a certain television show announcer. I jotted them down in the middle of the show because I felt they were great food for thought about relationships between men and women. These words come to mind every time I open Nobuyoshi Araki’s “Senchimentaru na tabi / Fuyu no tabi”.

“Senchimentaru na tabi / Fuyu no tabi”is a photograph documentary of husband and wife Nobuyoshi and Yoko Araki’s love. It is a photograph collection that carries us through to its final page without distracting our feelings when we turn its pages. Our feelings are not distracted because we are impressed by the way Yoko lives as Araki’s wife. She lets all of their affairs hang out: she lets her husband have sex outside, and even allows it to be released publicly in photographs.

What kind of a person was Yoko? Those who met her say she was “a cool person”. In going with the announcer’s words, she was a person who lived accepting and forgiving everything about Araki ,that is, she was no more and no less than a person with love for Araki. It was never a momentary love. Yoko might have been following this type of mental transition toward Araki someday.

If we assume that we are not as forgiven by people as Nobuyoshi Araki was, it’s evidence that we have forgotten our love for that person.

We can imagine the thousands upon thousands of tears Araki shed when Yoko was diagnosed with “at most one month left to live”.

It is a book that makes us think over the entire concept of love.